lagseilas

NM i lagseilas for 2-Krona avlyst!

På grunn av for liten påmelding er NM i lagseilas for 2-Krona for denne gang avlyst. Vi kommer tilbake hvis vi kan gjennomføre en annen helg i år eller om vi skal vente til neste år.

———

Haugesund Seilforening arrangerer NM i lagseilas for 2-Krona!

2-Krona er en jolletype som seiles av to personer. Den passer både ungdommer og voksne. Båten er lettseilt og velegnet til lagseilas. Under mesterskapet seiles det kun med storseil og fokk.

Hvert lag består av tre båter. Dette betyr at deltagende seilforeninger eller kretser stiller med seks seilere per lag. Etter minst én (men mest sannsynlig to) Round Robin møtes kvalifiserte lag for semifinaler og påfølgende gull- og bronsefinaler. Hver seilas har en idealtid på 8–10 minutter, så det blir mange, korte seilaser.

Mesterskapet avholdes 13. og 14. juni 2015, med valgfri treningsseilas 12. juni.

Baneområdet blir Hellevik (Førresfjorden) i nærheten av seilstasjonen vår. Den ligger med relativt kort avstand til land, slik at det blir en publikumsvennlig regatta. Seilstasjonen ligger ved den nye hovedveien mellom Haugesund og Stavanger, og er lett tilgjengelig. Et sosialt program vil supplere de sportslige aktivitetene.

Sammen med vår søsterforening på Karmøy disponerer vi seksten 2-Krona-joller. I tillegg seiler noen medlemmer privateide båter. Mesterskapet arrangeres derfor på «boats provided»-basis.

Statistisk sett er juni værmessig den beste tiden av året for lagseilas i Førresfjorden. Det pleier å være nok vind, men ikke for mye for å kunne seile taktisk.

Nærmere detaljer annonseres på disse nettsidene fortløpende.  Kunngjøringen finnes her: NM Lagseilas 2-Krona 2015 – Kunngjøring.

Påmelding er via SEILmagasinets terminliste. Klikk her.

Kontakt Torgrim Log på epost torgrim.log@hsh.no
dersom du har spørsmål.

PS: Torgrim har laget en meget pedagogisk serie presentasjoner som blant annet beskriver lagseilas – se her!