tilman

Toppturer med seilbåt!

Kjølbåtgruppen oppfordrer alle foreningens medlemmer til å ta med tursko på seiltur. Det vanker nemlig premie, heder og ære til mannskapet som klarer å sanke flest fjelltopper i løpet av den kommende sesongen.

Den engelske eventyreren Bill Tilman var tidlig ute med denne kombinasjonen. Etter et mildt sagt begivenhetsrikt liv som kommandosoldat, fjellklatrer og oppdagelsesreisende innså han i en alder av 56 år at de høyeste toppene i Himalaya smertelig var utenfor rekkevidde. Han kjøpte da en antikvarisk 45 fots en-mastet kutter. Mischief var en utmerket sjøbåt, og Bill likte at den var fullstendig fri for livredningsutstyr og andre bekvemmeligheter. De neste 22 årene dro han på ekspedisjoner til Antarktis, Grønland, Patagonia og andre kalde steder, for drive tindebestigning med utgangspunkt i båten. Hans Sailing/Mountain-Exploration Books er en klassiker innen både seile og klatrelitteratur.
Vi har latt oss inspirere av Bill, men ambisjonsnivået vårt er vesentlig lavere. Toppene må være mer enn 250 meter over havet, og må selvfølgelig nås til fots fra båten. Registrering av bestigninger blir hundre prosent tillitsbasert, med innrapportering via foreningens nettside. Om noen skulle slumpe til å forsere et fjell eller to på Jan Mayen eller Kerguelen vil det bli lagt merke til, kanskje til og med skåles for på neste års rekefest. Men fjell langs kysten av Ryfylke og Hardanger gir like mye uttelling i poeng.

Vi håper at mange hiver seg på konkurransen. Regattaaktiviteten med foreningens kjølbåter har avtatt jevnt de siste årene. Dette er en form for turseiling som er velegnet for de fleste båtene våre. Toppturer tilfører litt eventyr og mosjon. Det legges ikke opp til veldig mange felles turer av denne typen, men avtal gjerne med andre friluftsinteresserte seilevenner. Eller legg ut en linje eller to på Facebook-siden vår om turer dere planlegger, eller har gjennomført.
Følg med på våre nettsider for detaljer, registrering og status!