Havneguiden

Vi vil her forsøke å skrive litt om havner i vårt lokalområde som kan for eksempel være passende helgehavner for foreningens medlemmer. Trykk på navnet for å finne mer ut om havna. Haugesund seilforening er også med i frihavnsordningen. Les mer om ordningen på www.frihavne.com

Hervik

Hervik ligger idyllisk til i Hervikfjorden, like før fjorden snevrer betydelig inn. Lengre inn i fjorden finner vi Borgøy, den store øya som nesten stenger av fjorden. Gjestehavna ligger lunt til  for de fleste forhold

Borgøy

Borgøy er en idyllisk øy inne i Hervikfjorden. På vestsiden ligger Hattarvågen, som er en del av Vestkystparken. På sørsida av øya er der fantastiske svaberg og fine bademuligheter.

Toftøysundet

I Toftøyvågen kan opp til 50 båter finne plass. Vågen ligger mellom Langholmen og Toftøy, og er god i nordavind og austavind.  Toftøysundet er utsatt for vind og strøm, men i vågen ligger du beskyttet.

Hamnarholmen

Hamnarholmen ligger i innløpet til den lange, smale Førlandsfjorden. Hamnarholmen ligger som en hestesko med åpningen vendt mot øst. Holmen er frodig og rik på furuskog.

Austerøy – Vesterøy

Det er en liten og hyggelig naturhavn som møter deg på Austerøyas nordside. Her har Friluftsrådet Vest satt opp en liten flytebrygge for å lette atkomsten til øya.

Muslandsvågen

Godt beskyttet for alle vinder ligger Muslandsvågen mellom Nedstarand og Hervikfjorden. Her kan en ligge både i den ytre delen av vågen og innerst inne hvor det er lagt ut en flytbrygge.

Økstrafjorden

Ryfylke har mange vakre naturhavner, og mange mener økstrafjorden er en av de vakreste.

Talgje/Helgøysund

Helgøysundet går mellom Helgøy og Talgje. Helgøysundet er en sentral havn for å fylle drivstoff og handle. Men dette er også en fin gjestehavn som er sikker i all slags vær.

Kvitsøy

Det sies at Kvitsøy består av like mange øyer som det er dager i et år, eller bein i ei sild… Da virker det gjerne skremmende med en båttur ut til øykommunen… Med gode kart og i merket skipslede, byr det imidlertid ikke på problemer å legge turen til Kvitsøy.

Utsira

Utsira ligger langt vest i havet i Rogaland – Shetland er neste stopp. Utsira ligger der hav og himmel møtes og er norges minste kommune med 214

Espevær

Klostervågen

Feøy

Notholmen

Kilder:
Havneguiden 3 Lindesnes – Bergen,  Hanne og Jørn Engevik.
Lune havner – Stavanger Aftenblad