Historien bak HRW

HAUGESUND RACE WEEKEND I 25 ÅR

Den første Race Weekend ble arrangert i august 1980 som en 2 dagers regatta med baneseilas på Falkeidflæet (v/Kårstø) den ene dag og distanseseilas rundt Bokn (Austre og Vestre) andre dag. Allerede 2.år ble det en 3 dagers regatta med en ekstra distanseseilas 1.dag, senere kalt trimmingsseilas.

I 1981 var det 32 deltagere, de aller fleste lokale fra Haugesund og Karmøy, men etter hvert kom også seilere fra Stavanger, Stord og Bergen med. I 1982 fikk vi en kraftig vindøkning, fra laber bris til stiv kuling, under distanseseilasen rundt Bokn. Sjøen ble grov og en båt brakk masten, fikk tau i propellen og holdt på å drive på land. Det var en dramatisk episode som endte godt, takket være rask assistanse fra en annen seiler som tauet den uheldige bort fra skjærene. I 1985 var trimmingsseilasen fra Fosen til Smedasundet og distanseseilasen rundt Bokn til Fosen. Baneseilasen var fortsatt på Falkeidflæet.

I 1986 ble Race Weekend flyttet til Haugesund og ble arrangert samtidig med Filmfestivalen. Baneseilasen ble nå lagt til Sletta og distanseseilasen rundt Ramsholmane. Trimmingsseilasen ble snart flyttet til Kopervik-Haugesund. De første årene fra 1985 var det sosiale arrangement på Svein Lyngholms sjøhus på Risøysiden og båtene ble fortøyd der. Etterhvert som deltagerantallet steg, flyttet båtene over til Maritimkaien.

I 1987 startet Gunnar Jæger Sildajazzen i Haugesund. Han var også aktiv seiler og så den gjensidige fordel ved å legge Sildajazz og Race Weekend samtidig og kombinere det sportslige og det sosiale. I alle år senere har en hatt et godt samarbeid mellom Sildajazzen og RACE WEEKEND. I 1991 ble baneseilasen på Sletta omgjort til en ekstra distanseseilas Haugesund-Fosen pga.sterk N-lig vind. I 1994 ble distanseseilasen flyttet til Haugesund-Kopervik t/r pga. stiv kuling fra nord. 2 båter brakk masten, den ene før start. Søndagsseilasen ble avlyst, da vinden var 15-22 m/s. Race Weekend har de fleste år hatt en dag med lite vind og en dag med mye. Den sterke vinden har laget problemer med fortøyning i Smedasundet, med 15-18 båter i bredden fra kai. En oppfinnsom båteier festet et år en lang line i rekkverket på toppen av Risøybroa og til ytterste båt i en rekke, men problemet ble først løst da en fikk et samarbeid med Havnevesenet om bøyer for hver rad. Fra 2000 har også entypebåter vært invitert, og både Express og X99 har hatt egne klasser. I tillegg har en opprettet egen turklasse uten spinnaker.

Deltagerantallet har stort sett variert mellom 50 og 75; allerede i 1988 var det 56 båter med..

Evalueringer av arrangementet viser at de fleste setter stor pris på kobling av seiling og jazz, og at det sosiale betyr mye. Arrangementet er etter hvert blitt stort og stiller store krav til de enkeltpersoner som har ansvaret. Det ser ut til at Race Weekend har funnet sin form og har nådd en størrelse som er håndterbar for Haugesund Seilforening, så lenge en har de entusiastene som trengs til arrangementet.

24.07.04 Edvard Ringen jr.