Optimist

Optimist linjetegningHaugesund Seilforening tilbyr nybegynner-kurs i Optimist-joller. Den enkle, men geniale båten er verdens mest utbredte jolletype og er meget godt egnet for å gi barn en introduksjon til seiling. Den blir brukt som opplærings- og konkurransejolle over hele verden.

Optimistjollen ble konstruert i 1947 av Clark Mills. Den er karakteristisk med sin firkantede form. I Norge vokste klassen sterkt på 70-tallet, da de ble den foretrukne opplæringsbåt fremfor den norske A-jollen.

Vi vil at flest mulig skal få oppleve at seiling er en flott og sammensatt konkurranseidrett som utvikler fysiske, motoriske og mentale ferdigheter hos deltakerne. Vi legger stor vekt på sikkerhet, trygghet og trivsel.
IMG_9758Barn som mestrer en seiljolle som Optimisten vil ha et særdeles godt grunnlag for å mestre de fleste fritidsbåter, både med seil og motor, etterhvert som de blir eldre. Vanlig alder for å begynne med optimistjolleseiling er 8-9 år, men det er ingen problem å starte litt senere. Nybegynnerkursene egner seg for barn mellom 8 og 12 år.

Målet med kurset er å gi deltakerne en teoretisk innføring i seilteknikk og praktiske ferdigheter slik at de mestrer seiling med Optimistjolle. Det kreves ingen seilerfaring, men det er en fordel å være litt båtvant — og barna må være svømmedyktige. Etter at de har fullført nybegynnerkurset får de mulighet til å fortsette på ordinære treninger sammen med de andre seilerne. Treningen gjøres i grupper tilpasset nivå, der det legges opp til forsiktig introduksjon til regattaseiling. Når seilerene er klar for det kan de starte i lokale helge-regattaer og etterhvert bli med på Norgescup (fra 11 år).

IMG_9301Tidspunkt for trening blir publisert på Facebook-Jollegruppa . Deltakerne må være med på å rigge båtene før seiling, og å spyle dem rene og rydde dem på plass etterpå. Her trenger vi også hjelp fra noen foreldre, og det er alltid erfarne instruktører med og veileder. Etter seiltrening ute på sjøen avsluttes treningen på klubbhuset. Det er gjerne litt teori og gjennomgang av treningen, og oftest noe godt å spise. Når temperaturen synker og kveldene blir mørkere, flytter treningen innendørs. Etter høstferien og frem til påsketider er det styrke- og kondisjonstrening hver onsdag på Rossabø skole. På den måten holdes miljøet og formen ved like gjennom vinteren!

I regattasammenheng er det tillatt å seile Optimist inntil det året du fyller 15. Men mange vokser ut av jollen (vekt og lengde) det året de fyller 14. Det er flere typer større joller å velge i. Haugesund Seilforening har flere tidligere optimist-seilere som nå seiler Zoom8 og Laser.

Utstyr

Haugesund seilforening har flere joller som det er mulig å leie.
Dersom vi har stor pågang prioriteres de som er inne i sin første sesong, slik at flest mulig skal få mulighet til å bli introdusert for seiling og det vi har å tilby. Men om det er ledige joller kan de leies også utover det første året som jolleseiler.

Det finnes mange brukte Optimister på markedet, og i foreningen kan du få hjelp og tips for å finne en rimelig, brukt båt. En brukt begynnerjolle koster fra 5000-10 000 kroner, mens en jolle for bruk i nasjonale regattaer koster fra 12 000-20 000 kr. Stort sett kan jollen selges igjen uten særlig tap, og det pleier ikke være vanskelig verken å få kjøpt eller solgt.

Bekledning

IMG_6933En forutsetning for å trives på vannet er at man er kledd etter været. Tidlig i sesongen kan det være kaldt både i vannet og i luften. Selv om de fleste holder seg tørre mens de er utpå kan det også skje at noen faller i vannet og/eller kullseiler. Dette er noe som de trener på å beherske, og det er alltid følgebåter med som passer på at det går greit å komme seg opp i båten igjen. For seiling mellom mai og september anbefales det minimum varme klær etter været, sko (gjerne våtsko eller seilerstøvler) og redningsvest (seilervest uten krage er best). Foreningen har vester til låns, men en egen vest anbefales. Våtdrakter kan kjøpes rimelig i sportsforretninger. For tidlig vår, vinter og høstseiling kreves det tørrdrakt. Tørrdrakter kan kjøpes brukt på nettet (finn.no eller jolletorget.no). For de som reiser til utlandet er det ofte mulig å kjøpe rimeligere utstyr i f.eks. Storbritannia, Frankrike og USA. Mange internasjonale nettbutikker sender også varer til Norge — men husk at det da må betales moms på varene.

Spør gjerne om råd og tips når det gjelder utstyr!

Vanlig personlig utstyrliste:

• Ullundertøy/superundertøy, evt våtdrakt
  • Lag to med ull eller fleece
  • Tørrdrakt eller våtdrakt
  • Redningsvest
  • Sko, seilerstøvler eller neoprensko (husk at de må holde seg varme på beina)
  • Lue (ved mye vind og/eller kaldt vær)
  • Solbriller eller caps ved sol
  • Seilerhansker (kan være kjekt å ha i mye vind)
  • Startklokke (for regattaseilere)

Husk at selv på sommeren er det veldig sjelden at man kan seile i ”vanlige klær” uten å bli våt og kald i en optimistjolle! Det er alltid lurt å ha med et skift med tørre klær, slik at det er mulig å skifte etter trening dersom en har blitt våt.

Sikkerhet

Det er obligatorisk for alle å benytte svømmevest når man er på sjøen. Ved organisert trening skal det alltid være trenere på sjøen når seilerne er utpå. Foreningen har også retningslinjer for hvor mange seilere på ulike nivå som kan være på sjøen per sikringsbåt, hvilke værforhold som er akseptable etc.

Forsikring

I samarbeid med If skadeforsikring har Norges Idrettsforbund og Olympiske Komite (NIF) en egen idrettsforsikring for barn. Alle barn som er medlem av lag tilsluttet NIF, eller deltar i organisert aktivitet i regi av klubber/lag tilsluttet NIF er forsikret. Forsikringer dekker barnet til og med det året de fyller 12 år. For deltagelse i Norgescup kreves det en egen ansvarsforsikring på båten som koster i størrelsesorden 300 kr per år.

Norgescup (NC)

20140511_131526_AndroidDet arrangeres 4 NC-arrangementer for klasse A og B gjennom året. Disse går vanligvis over en lørdag og søndag og er spredt på ulike seilforeninger, stort sett på Vestlandet, Sørlandet og Østlandet. For A-seilerne er NC’ene viktige regattaer i forhold til å kvalifisere seg til nordisk mesterskap, EM og VM. Haugesund Seilforening deltok i tre NC’er i 2014, og dette har vært sosiale og lærerike helger.

Foreldreoppgaver

20140517_152806_AndroidMiljøet for jolleseiling er såpass lite at det er svært positivt når også foreldre etablerer et godt miljø seg imellom, og stimulerer nye seilere til å bli kjent med hverandre og de eldre seilerne. Jolleseiling er en aktivitet for både jenter og gutter på tvers av alder, noe som skaper et spennende og mangfoldig miljø. Vi er opptatt av å ha et godt miljø både blant store og små og spesielt at de eldre seilerne hjelper de yngre. Dette må også foreldrene oppfordre til. Jolleseiling krever, som de fleste aktiviteter, en del innsats av foreldrene.

Dette kan være:

• Hjelp til å rigge båter: løfte ut skrog, opprigging og sjøsetting
  • Hjelp ved arrangementer: bemanne følgebåt, kafe/matlaging etc.
  • Aktiviteter i jolleanlegget: vedlikehold av klubbjoller, jollehus etc.
  • Planlegging, kjøring og oppfølging ved reiser til regattaer og treningssamlinger: For en seiler som kun deltar på lokale arrangementer er ikke foreldreinnsatsen høyere enn ved andre sammenlignbare aktiviteter. For seilere som deltar aktivt på nasjonale regattaer kan det bli en del reising, og innsatsen fra foreldrene blir deretter. Det er selvsagt opp til hver enkelt hvor mye en ønsker å delta på, og det er fullt mulig å være med på noen av mesterskapene, og gjerne sende barna/ungdommene på tur med andre foreldre dersom en ikke har anledning til å delta selv. Turene vi har vært på har vært veldig kjekke. Det er helger som er sosiale både for seilerne og foreldrene, og byr på opplevelser som de tar med seg videre.

Fortsatt ubesvarte spørsmål? Prøv https://www.optimistjolle.no/sposmal-og-svar