Jomfruland

HAVNETIPS 6: JOMFRULAND

Dessverre er det ikke så mange av foreningens medlemmer som drar til Sørlandet om sommeren. Mange tror det er så fullt, og noen gruer unødig for de lange strekkene til en er rundt Lindesnes. Sørlandet er så mye forskjellig, fra nakne svaberg til travle småbyer, og det er nettopp variasjonen som gjør det til en opplevelse hver gang. Det er alltid mulig å finne plasser uten å ligge i kø, men det kreves litt tålmodighet og at en studerer kartet litt grundig.

Kragerøskjærgården har noen av de fineste uthavnene på kysten, men også andre interessante steder, som for eks. Jomfruland. Denne øya ligger som en lang tarm, hele 7,5 km lang og 1 km bred, i retning parallelt med kysten, og beskytter øyene innenfor mot storhavet. Geologisk er den en del av det store Raet som ble dannet for vel 10 000 år siden, da isen fra innlandet gikk hit ut.  Raet finnes også i Østfold og Vestfold,  og videre nedover langs kysten, noen ganger som undervannsrygger som er lette å se på sjøkartet. Bare 3 steder på Jomfruland kommer fast fjell opp i dagen, resten et preget av rullesten på utsiden og sand på innsiden. Til å ligge så langt ut mot havet, har Jomfruland en veldig frodig vegetasjon, med gran og furu ytterst og mange forskjellige løvtrær innenfor, bl. en eikeskog

Her ser en Jomfrulandsrenna til venstre og Skagerak til høyre, sett nordøstover.

Et besøk på Jomfruland kan absolutt anbefales. Tidligere var det mest naturlig å ligge på svai sør for Tårnbrygga, men sist sommer ble det lagt ut flytebrygger ved Tårnbrygga, med både vann og strøm.  I tillegg kan en ligge innenfor den gamle moloen, men her er det grunt (bildet).

Molohavna med flytebrygger

Her er også sykkelutleie.  På øya er den en hovedvei på langs, pluss noen småveier, ideelt for sykling. Her er normalt ingen biltrafikk, men kanskje møter du en traktor på veien. Det drives gårdsbruk her ute (5 bruk), spesielt husdyrhold, og det er fine beiteområder på innsiden av øya. Midt inne på øya ligger Jomfruland fyr, pluss det gamle fyrtårnet. Her er det adgang til å klatre opp og få en flott utsikt over Kragerøskjærgården.

Disse bildene er tatt et par hundre meter fra hverandre, det første på utsiden med glattskurt svaberg, det andre inne i skogen.

Tårntjernet

Like ved fyret ligger Tårntjernet, nesten trollsk. Det har da også inspirert Th. Kittelsen. Når du står ved tjernet, er det vanskelig å forestille seg at du bare et et par hundre meter fra Skagerak. Her er det som regel stille og fredelig.

Tårntjernet

Det går båt til Jomfruland fra Kragerø flere ganger om dagen, så om du ikke seiler hit ned, kan du likevel får en fin dag her ute i havgapet. Det er dagligvarebutikk ved den søndre brygga.

Edvard Ringen jr.