ODD

HAVNETIPS 5: Norges sørligste naturhavn  –  Odd.

I Seilet nr. 3, 2003, omtalte jeg noen havner øst for Mandal, inkl. Odd. I sommer (2006) lå vi 3 netter alene i denne fine havnen, like innenfor Skagerrak. Norges sørligste punkt omtales gjerne som holmen Kråga, like øst for Ryvingen fyr, men lokalt regner de skjæret Pysa som landets sørligste punkt.  Navnet står ikke på kartet, men det er et skjær like sør for Oddknappen. Odd, eller Odden på kartet, ligger like innenfor og har en dyp vik fra øst, Langvika. Her er en liten brygge, bosspann og et utedo med utsikt! Det er dypt til innenfor kaien, men så grunner det opp. Selv i laber bris fra havet var det ikke svell her inne. Her er bolter flere steder, men brygga er nok beste plassen. Sist vi var her var brygga opptatt og vi la oss på tvers av vika med landtau på begge sider, like innenfor brygga.

Som en ser av disse bildene er det langt større enn en kan få inntrykk av på kartet.

I år var det trist å oppdage at det nesten ikke fantes måkeunger på øya, men masse minkavføring. Her har nok minken, som mange andre steder,  tatt kraftig for seg av egg og fuglunger.

Havnen anbefales i rolig vær.

Edvard Ringen jr.